Formålet med meditation

Meditationen skal have et formål og guidede buddhistiske meditationer har formål om hvordan man kan gøre sit liv til gavn for alle følende væsner. Det skal gøre vores liv meningsfyldt overfor alle, det er inklusiv dig selv.

Sørg altid for at kende din motivation inden du mediterer og gøre den nobel og godhjertet. Derudover skal du altid vedkende dig dine følelser i sindet og være bevidst om dem.

Hvis du fx har set dig ondt på en person, så meditere om dette. Start med at meditere om en ven og oplev dine følelser for den person, derefter mediterer på en person du ikke kender og til sidst så meditere på personen du har negative følelser overfor.

 

Mediterer på

  • Hvorfor er jeg knyttet til min ven?
  • Hvorfor er jeg apatisk overfor den fremmede?
  • Hvorfor er jeg fjendtlig overfor denne her person?

 

Undersøge i dit sind hvorfor du har disse følelser og fordomme. Vi mennesker tror ofte at vi er 100% omsorgsfulde personer, men ved at være bevidst om de fordomme vi har så kan vi opleve en modstrid, og det kan være hårdt for mange at erkende den.

Vi har selvcentreret holdninger og tænker ”Jeg er en rigtig god person. Jeg er ulykkelig fordi resten af verden er fjendtlig.”

Har vi de tanker så er udvikling indenfor det spirituelle vanskeligt. I din meditation er det vigtigt at du er klar over hvilken sindstilstand du ønsker at nå som resultatet på meditationen.

Det sker ofte for os, at når vi mediterer på vores selvcentrerede tanker, så straffer vi os selv og kommer med negative tillægsord om os selv. Det er ikke gavnligt og selvpiskeri fører ikke noget godt med sig. Derfor skal du have reflekteret over hvilket mål meditationen skal nå når du har fokus på selvcentrerede tanker.

Vi anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer